Bezoek aan LindeGas door Klankbordgroep

Bezoek Klankbordgroep aan Linde Gas Benelux in de Botlek op 10 juni 2013 (door Johan de Groot)

De inleiding bij dit bedrijf werd verzorgd door door Peter van Gerwen. Linde opereert wereldwijd in meer dan 100 landen en levert industriële gassen. De locatie Botlek  is gestart in 60er jaren en bedient de Beneluxlanden. Jaarlijks vindt een audit plaats door de DCMR. De resultaten daarvan zijn openbaar.

Verbranding van fossiele brandstoffen levert CO2-emissie op, besparing op uitstoot of verwerking van CO2 is dus milieusparend. Nieuw is het afleveren van zuivere CO2 door middel van pijpleidingen aan de tuinders in het Westland. Dit netwerk is 60 km lang. . Inmiddels telt Linde 600 aangesloten tuinders. Dit levert een forse besparing op aan aardgas.
Koppeling aan processen vindt plaats bij de klanten zelf, bijvoorbeeld vulstations. Opslag van vloeibare stikstof vindt plaats op het bedrijfsterrein. Zuurstof en stikstof worden geleverd per tankauto.

Na deze interessante uiteenzettingen ging de klankbordgroep naar buiten. Interessant om te ervaren was de controlekamer, waar de stikstof en zuurstof in  gaten worden gehouden. Ook werd een kijkje genomen bij het verlaadstation hoe vloeibare stikstof werd geladen -196 graden Celsius. De slang van het verlaadstation naar de tankauto is dan ook helemaal stijf bevroren en dampt door het temperatuurverschil met de buitenlucht.

 

Ook de afdeling vervoersplanning werd bezocht. Helaas is het vervoer van de gassen van Linde zò specifiek dat er geen mogelijkheden zijn om na het lossen bij de klant ook een vracht mee terug te nemen, dus is het altijd vol heen en leeg terug en goed plannen enorm belangrijk.

 

Bij het vaste onderdeel “rondje bedrijven”:

De heer F. Koetse van Air Products benadrukte hoe de bedrijven elkaar helpen waar nodig is. Er was ook nog een nieuwtje te melden, namelijk dat Freddy Koetse de werkgroepvoorzitter wordt en opvolger van Marc van Gijzel die een andere werkgever heeft gekregen. Marc was voor de klankbordgroep het bekende gezicht van Vopak Europoort.

 

Een greep uit de vragen vanuit het aanwezige publiek:
Gerry de Rooij (namens inwoners en Milieudefensie) had weinig vragen meer aan Peter van Gerwen. Hij had in zijn inleiding al aangegeven wat de bedrijfspolitiek van Linde is ten opzichte van de DCMR. Toch had Gerry nog een vraag over de risico’s voor de inwoners van Rozenburg.  De risico-contour vloeibare stikstof beslaat alleen het bedrijf zelf en directie bedrijfsomgeving maar is niet voor Rozenburg van belang als effectgebied.

Verder was er de vraag over kostenverhogend effect door het omrijden van tankauto’s nu ze niet meer met de pont gaan of door tunnels mogen rijden. Dit werkt inderdaad kostenverhogend.

Lyondell Basell vertegenwoordigd door Yoeri Goode. Hij kondigde een nieuw project in de Botlek aan. Dit betreft de ombouw van een fabriek voor andere grondstoffen en het starten van stoomproductie in plaats van deze te betrekken van derden. Vragen hierover kunnen ingeleverd worden bij de Klankbordgroep .

Huntsman, vertegenwoordigd door Hans Schellekens, productiemanager. Hij meldde een incident waar uit voorzorg de assistentie van de brandweer was ingeroepen, omdat er dampen uit een reactorvat kwamen, welke uit voorzorg gekoeld is door de brandweer.

Op 18 juni zal Minister Kamp een nieuwe fabriek openen samen met de heer Huntsman (76) die hiervoor speciaal uit de Verenigde Staten over komt.

Vopak werd vertegenwoordigd door Johan van Tiggelen. Hij gaf weer hoe de stankoverlast  bestreden wordt. Alle stookolie operaties zijn gestopt en worden in samenwerking met DCMR een voor een weer opgestart. Tanks waar stookolie in zit  worden bovenaan afgesloten tussen het tank-

dak. Ventilatiehoeden op de tanks worden vervangen. Twee van de vier steigers zijn volledig geïnstalleerd met dampverwerking. Binnenkort worden ook de andere twee steigers aangepast. Men werkt met volle inzet om dit probleem op te lossen. In 2014 zullen deze tijdelijke dampverwerkers vervangen worden door permanente installaties voor het verbranden van dampen. De tijdelijke units kunnen dan weg. De resultaten van de laatste 8 weken geven een sterk verbeterde situatie.
Schepen aan de aanlegplaatsen in het Calandkanaal tegenover Vopak vallen onder de verantwoording van het Havenbedrijf dus daar kan Vopak niets aan doen .

De DCMR gaf nog aan dat schepen onder andere op de Oude Maas worden ontgast, de DCMR heeft hier  geen grip op en de aanpak is in onderzoek.

 

De laatste drie maanden zijn er 92 klachten uit Rozenburg ontvangen. Grootste deel ging over stank. Dat speelde in maart. Vopak heeft daar al eerder uitleg over gegeven. Een dwangsom van DCMR is  hiervoor aan Vopak opgelegd.

De revisievergunning aan Huntsman is in stand gebleven nadat deze zaak was aangespannen bij de hoogste bestuursrechter.

 

Wie meer wil weten over Linde Gas kijk dan op hun website: www.linde-gas.nl

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *