Klankbordgroep over A15, problemen of oplossingen?

 

De klankbordgroep “Veilig werken en Wonen” van maandag 29-11 was goed bezocht. 
Namens GBR waren Wim van Hulten, Hans de Groot, Jan Fit en Paméla Blok aanwezig.
De aanpassing van de A15 stond centraal. Er werden drie presentaties gegeven door Rijkswaterstaat (bouw van de weg), 

Gezamenlijke Brandweer (veiligheid en calamiteitenbeheersing) en de Verkeersonderneming (uitvoeringsorganisatie van 

Gemeente Rdam,Havenbedrijf Rdam, Stadsregio en Rijkswaterstaat).
(klik hier voor een verslag in het AD van 2 december) 

——————————————————————————————————————————————

1.
Rijkswaterstaat (RWS)  gaf een duidelijke uitleg over verkeersmaatregelen. Er wordt van alles aan gedaan om ’s nachts en in de weekeinden te werken en om de overlast beperkt te houden. De lus onder de Botlekbrug naar Rozenburg blijft gehandhaafd. Er werd aandacht gevraagd voor de gebrekkige aanduidingen bij de wegafsluiting Merseyweg en de wel erg lange omrijdroutes. Ook de vraag om een melding te maken langs de Droespolderweg om aan te geven als de brug open staat en je een alternatieve route kan kiezen, wordt voor de zoveelste keer “meegenomen”. Deze terugkerende ergernis zal toch ooit wel eens uitgevoerd worden???

Onderstaand de vragen die door Paméla Blok aan Marcel van der Meulen, omgevingsmanager van Rijkswaterstaat zijn gesteld:

  • Het deel tussen Maasvlakte en Calandtunnel wordt omgebouwd naar Rijksweg, welke consequenties heeft dit?
    Antwoord: bijna niets, de  N15 wordt nu in zijn geheel A15.
  • Er komen spitsstroken op het traject Calandtunnel-Beneluxplein, worden zij definitief als rijstrook ingezet nu het kabinet dat van plan is door te voeren? 
    Antwoord: Voorlopig zullen het spitsstroken blijven, voor aanpassing zal een nieuwe procedure gevolgd moeten worden.
  • Waar komt het extra  geluidsscherm van 3 meter hoog en 500 meter lang?
    Antwoord: Dit komt waarschijnlijk tussen Rozenburg-Droespolderweg en de A15, locatie wordt nog nagezocht.
  • Komt er weer een bezoekerscentrum zoals bij eerdere werkzaamheden aan de A15?
    Antwoord: Dat is wel de bedoeling, de locatie is nog niet zeker, het kan bij Rozenburg komen maar waarschijnlijker is bij Hoogvliet.

2.
De Gezamenlijke Brandweer (GB)  is betrokken bij het overleg over de weginrichting. Zij adviseren o.a. over bluspunten en calamiteitsbetrijdingsmaatregelen zoals beschikbare afritten speciaal voor de Brandweer en uitwijklocaties bij aanrijdingsellende, zodat de wegen eerder vrij gegeven kunnen worden. Heel apart verhaal is dat ook de Brandweer moet omrijden naar Rozenburg bij het Hartelkruis. Er wordt nu gewerkt aan een speciale toestemming om de bussluis op het Hartelkruis te gebruiken…Samenwerking blijkt ook hier weer een toverwoord in het kader van veiligheidsmanagement.

3.
De Verkeersonderneming kwam als laatste aan het woord. Zij werken vooral aan alternatieven om de A15 te ontlasten, het zogenaamde ‘beter benutten van asfalt’. Zij hebben daarvoor diverse zaken in ontwikkeling zoals Spitsscoren , speciale fietsen en scooters en busbanenbeheer voor bedrijfsvervoer. Op  de vraag wat er dan voor Rozenburg gedaan kan worden zoals een extra pont werd geantwoord dat dat niet mogelijk is omdat er geen overleg is met de Provincie die verantwoordelijk is voor de pont. Toen ook verder in de presentatie bleek dat er eigenlijk helemaal niets voor Rozenburg gedaan kan worden (geen vervoer over water, geen extra OV, geen scooters en fietsen) werd de stemming in de zaal onplezierig. De presentator kon er niet zo heel veel aan doen maar de voorbereiding en afstemming over dit onderwerp had veel beter gekund. Hier hebben we als Rozenburg dus helemaal niets aan.
 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *