INFORMATIECENTRUM ROZENBURG EEN GOED IDEE – ALS ER GELD WAS

Rotterdams Dagblad, 26 januari 2005

Het idee is sympathiek, maar het geld ervoor ontbreekt. Dat was de heersende mening van de commissie bestuurlijke en -regiozaken van Rozenburg. Die behandelde gisteren het initiatiefvoorstel van de Nieuwe Democraten om in de gemeente een informatiecentrum op te richten.
De Nieuwe Democraten lanceerden in november vorig jaar het plan voor een centraal informatiecentrum dat burgers informatie geeft over onder meer de structuurvisie, het centrumplan en allerlei andere bouwplannen.
In dat centrum moeten partijen als de woningcorporatie, makelaars, projectontwikkelaars en de gemeente samen-
werken. Met het informatiecentrum zou ongeveer 150.000 euro gemoeid zijn, schat de partij.

Hoewel de meeste fracties het idee toejuichen, vormen de kosten een probleem, bleek gisteren uit de reacties.
“Het is nu wellicht een stap te snel en te ver,” meende Y. van der Ster van de VVD, doelend op de weinig rooskleurige financiële situatie van de gemeente. “We kunnen deze stap nu niet maken en dan houdt het op. Maar het is beslist niet te ver,” reageerde A Mol van de PvdA. “Geen haalbare zaak,” oordeelde J. van Leeuwen van het CDA.

Behoefte
Ook L. van der Meer van Gemeentebelangen Rozenburg denkt dat de investeringen voor een dergelijk centrum op dit moment te groot zijn. De behoefte ziet zij echter wel degelijk. “De burgers hebben recht op informatie.” Een dergelijk infocentrum hoort eigenlijk in het gemeentehuis thuis, zei zij. “De hal is groot en leeg,  kan van alles en nog wat.”
Nieuwe Democraat A Bakels hield nogmaals een, pleidooi voor het idee van zijn partij. “Dit gemeentehuis is alleen ’s ochtends open en ’s middags is het een soort bunker. Hoe moeten burgers hun informatie halen? Als ze het nodig hebben, is het er niet.” Het college van burgemeester en wethouders stelt voor de huidige servicebalie uit te bouwen, maar daar ziet Bakels weinig heil in. “Uitbreiden, waarmee?,” vroeg hij zich af.
Burgemeester en wethouders zien de bemensing van een infocentrum ook als obstakel.’ “Je moet mensen hebben die gericht antwoord kunnen geven op de vragen. Als je dat niet kunt, moet je er niet aan beginnen,” zei burgemeester Ria de Sutter.
Bakels reageerde teleurgesteld. “Mensen, bedankt voor de moeite, u hoort nog van ons, zo klinkt dit,” zei hij. “Er komt dus helemaal niks. Misschien een pc-tje erbij in de hal, maar daar zal het blijven. Dat vind ik jammer.”
Het onderwerp komt nog terug in de vergadering van de gemeenteraad.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *